Gheorghe Calciu Dumitreasa Fotografie din timpul urmăririi penale, 1979 Arhiva CNSAS, dos. I. 155.109 |
În timpul liceului, în 1940, la vîrsta de 15 ani,
a intrat în contact prima oară cu Frăţiile de Cruce. Potrivit afirmaţilor sale,
ceea ce l-a atras spre această organizaţie a fost „onestitatea, corectitudinea,
relaţiile dintre membrii”. Ataşamentul lui Gheorghe Calciu faţă de ideile
legionare va fi un lucru de care nu se va dezice nici atunci când a fost
pedepsit pentru convingerile sale şi nici după aceea.
În 1945, Gheorghe Calciu a dat examen la Medicină şi
a fost admis, începând cursurile un an mai târziu. Activitatea sa legionară a
continuat şi în timpul facultăţii, Calciu activând în grupul studenţesc al
Frăţiilor de Cruce, o unitate intermediară în care, aşa cum povesteşte Calciu,
se făceau aceleaşi lucruri ca în liceu: se ţineau adunări în care vorbea
deschis despre educaţie, istorie, credinţă.
La 21 mai 1948, în contextul
arestărilor masive făcute în rândul legionarilor, Calciu a fost arestat şi
acuzat alături de alţi tineri legionari de „activitate împotriva siguranţei
naţionale”. Gheorghe Calciu a fost condamnat la opt ani temniţă grea, iar în
1949 se afla deja la Piteşti unde l-a prins experimentul reeeducării. Bătăile,
starea de teroare care au însoţit reeducarea au făcut ca tânărul student să fie
bântuit de gândul sinuciderii. Mesajul în care îi propunea colegului de pat să
se sinucidă împreună, scris pe o bucată de săpun, a fost descoperit de
reeducatori în urma unei percheziţii, iar Gh. Calciu a fost bătut crunt: „M-au
snopit în bătaie. Îmi pierdusem cunoştinţa, nu mai ştiam nici să citesc, nu mai
cunoşteam literele, rugăciunea «Tatăl nostru» am uitat-o complet”. Ce a urmat a
fost „numai întuneric, o perioadă de întuneric mare”. Acesta avea să fie
începutul perioadei de cădere într-un abis din care de abia după câţiva ani a
fost salvat cu ajutorul credinţei.
Fără a povesti la modul concret iadul prin care a
trecut, Gh. Calciu ne oferă propria reprezentare a ceea ce a însemnat Piteştiul:
„o Golgotă, un Munte al măslinilor unde, cei care am trecut pe acolo, am băut
până la fund paharul disperării, al abandonării şi al lepădărilor”.
La Piteşti, Calciu a fost torturat în camera 4
spital începând, cu 21 ianuarie 1950, şi ulterior, fiind selectat de Ţurcanu, a
participat la „şcoala de cadre” de la camera 4 spital. În iunie 1950, a fost transferat
la Gherla, unde s-a ocupat de centralizarea declaraţiilor date de victimele
torturilor, situaţie pe care a acceptat-o, potrivit spuselor sale, pentru că îl
absolvea de obligaţia de a el însuşi note informative. Deşi a fost acuzat că ar
fi fost torţionar, nu există informaţii certe care să susţină acest lucru. De
altfel, există mărturii potrivit cărora pus să-l bată pe un alt prizonier, Calciu
a început să plângă. Mai mult, de câte ori a putut a încercat să-i ajute pe
alţi deţinuţi, folosindu-se de cunoştinţele sale medicale sau avertizându-i
asupra unor pericole. Implicat în al doilea proces al reeducării, al lui Vică
Negulescu, Calciu a acuzat Securitatea şi Partidul Comunist că au regizat
experimentul reeducării, refuzând varianta oficială că torturile au fost puse
la cale de legionari. Acesta a reprezentat începutul revirimentului lui Calciu.
Condamnat la 15 ani de închisoare, care s-au comasat
cu condamnarea iniţială, Gh. Calciu şi-a petrecut următorii ani la Casimca
Jilavei, împărţind celula cu Marcel Petrişor, Iosif V. Iosif şi Constantin
Oprişan, ltimul, în ciuda eforturilor disperate ale colegilor de al salva,
murind de tuberculoză. În ultima parte a detenţiei a fost transferat la Aiud,
iniţial la Celular, apoi mutat la Zarca, pentru că a refuzat să-şi facă
autonaliza.
Eliberat la 15 mai 1963, i s-a fixat domiciliu
obligatoriu în Bărăgan, la Viişoara, lângă Mărculeşti, până în august 1964. Revenit
în Bucureşti, Calciu nu şi-a putut relua studiile la Medicină şi s-a reorientat
spre Facultatea de Filologie Franceză, devenind profesor de liceu. Însă, acest
lucru nu l-a mulţumit. Vocaţia sa pentru jertfă şi promisiunea făcută în
închisoare că se va face preot îi îndreaptă paşii către Teologie, unde nu putea
fi însă admis pentru că făcuse închisoare. Cu ajutorul patriarhului Iustinian Marina,
Calciu este admis la facultate şi tot cu ajutorul Patriarhului reuşeste să o şi
termine. În mai 1972, Calciu a fost exmatriculat din facultate în urma unor
verificări făcute de Securitate, însă la sfatul Patriarhului şi-a dat licenţa
mai devreme, reuşind să absolvească. În 1973, Gheorghe Calciu a fost preoţit şi
şi-a început activitatea de preot profesor la Seminarul Teologic din Bucureşti.
Peste numai câţiva ani, părintele Calciu începea „cruciada” împotriva unui
regim care propaga agresiv ateismului şi care îşi propusese, folosinde-se de
programul de sistematizare, să demoleze lăcaşuri de cult de o valoare inestimabilă.
Astfel, în toamna anului 1977 părintele Calciu deplângea demolarea bisericii
Enei, iar câteva luni mai târziu ţinea în Catedrala Patriarhală o predică
împotriva ateismului, numind materialismul „o filozofie a disperării”. Motivaţia
gesturilor sale este dată de însuşi părintele Calciu: „Dumnezeu m-a chemat la o
predicaţie vie, la o trezire a sufletului tineretului român la adevărul
creştin, la demnitatea de oameni şi la demnitatea supremă de creştini”. În
aceste condiţii reacţiile din partea ierarhiei ortodoxe şi a responsabililor de
la Departamentul Cultelor nu au întârziat să apară: preotului Calciu i s-a
interzis să mai predice în Catedrala Patriarhală, iar la 7 martie 1978,
inspectorul cultelor pentru capitală, Niţă Pascu, i-a cerut socoteală pentru
gestul său de a fi făcut un parastas în memoria celor trei elevi ai seminarului
morţi la cutremului din 1977. O zi mai târziu, la 8 martie 1978, Părintele
Calciu a inaugurat ciclul de predici „Şapte cuvinte către tineri”, rostite în
cadrul meditaţiei de seară în Postul mare al Paştelui.
Cele şapte predici – Chemare, 8 martie 1978, Să zidim biserici, 15 martie, Cer şi pământ, 22 martie, Credinţă şi prietenie, 29 martie, Preoţia şi suferinţa omenească, 5
aprilie, Despre moarte şi înviere, 12
aprilie, Iertarea, 19 aprilie – au
atins teme sensibile pentru regim, dar şi pentru ierarhia ortodoxă: problema
ateismului, relaţia biserică-stat, rolul preotului în societate, distrugerea
lăcaşurilor de cult. Această primă serie de predici trebuia să fie urmată de o
alta, pe tema Creştinismului şi culturii, pe care părintele Calciu voia să o anunţe în predica sa programată în
17 mai, dar pe care nu a mai putut să o mai rostească. Elevilor şi studenţilor
de la Seminar li s-au alăturat curând studenţi de la facultăţile laice.
Predicile adresate în primul rând tinerilor cărora
„educaţia ateistă nu reuşise încă să întunece cerul din ei”, au atras un număr
impresionant de elevi şi studenţi, nu doar de la Seminar, ci şi de la
facultăţile laice, de la Universitate sau Politehnică. Întâlnirile preotului
Calciu cu tinerii săi ascultători durau destul de mult. Predicile erau urmate
de discuţii care se terminau la miezul nopţii şi părintele Calciu era condus
acasă, pe jos, de studenţii de la alte
facultăţi.
Audienţa de care se bucurau „cuvintele” părintelui
Calciu a determinat pe responsabilii seminarului să ia o serie de măsuri pentru
a pune capăt acestor manifestări.
Astfel, după mai multe încercări de a descuraja
studenţii să participe la meditaţia de seară, la al şaselea cuvânt, din ordinul
conducerii Seminarului, s-au baricadat porţile seminarului, a fost zăvorâtă uşa
de la Biserică şi seminariştii au fost închişi în dormitoare. Studenţii şi
elevii din oraş au pătruns în Seminar sărind gardul, seminariştii au ieşit din dormitoare
pe fereastră iar meditaţia rugăciune s-a ţinut pe treptele bisericii. De
asemenea, Consiliul Profesoral al Seminarului reunit la 10 aprilie 1978 a
condamnat luarea de poziţie a părintelui Calciu faţă de ateism, precum şi introducerea
în discuţie a bisericilor dărâmate. În şedinţa aceea s-a spus: „Preotul trebuie
să înţeleagă că trăim vremuri grele şi e necesar să ne resemnăm în faţa
samavolniciilor”.
În faţa hotărârii părintelui Calciu de a nu abdica
de la convingerile sale autorităţile statului şi-au unit eforturile recurgând
la toate mijloacele de intimidare şi pedepsire. Preotul Calciu era sunat şi de
trei ori pe zi şi voci diferite îl ameninţau cu închiderea în azilul
psihiatric, cu închisoare sau cu persecutarea soţiei şi a copilului.
La 17 mai 1978, potrivit hotărârii permanenţei
Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Bucureştilor, părintele Calciu era
suspendat din postul de profesor la Seminarul teologic. În urma acestei
decizii, preotul Calciu a depus o cerere solicitând postul de măturător al
dealului Mitropoliei, răspunsul primit fiind acela că „Patriarhia nu are în
schemă un asemenea post”. Câteva zile mai târziu, hotărârea Consiliului
Eparhial al Arhiepiscipiei Bucureştilor din 23 mai interzicea accesul preotului
Calciu în incinta Seminarului şi îl obliga să presteze serviciu în postul de
funcţionar al administraţiei în cadrul Cancelariei Arhiepiscopiei Bucureştilor.
Curând după dezlănţuirea
campaniei autorităţilor împotriva preotului ortodox a luat fiinţă un Comitet
pentru ocrotirea lui Gheorghe Calciu. Membrii Comitetului au transmis mai multe
scrisori postului de Radio Europa Liberă şi au făcut apel chiar la Patriarhiul
Iustin Moisescu prezentând situaţia părintelui Calciu, presiunile la care a
fost supus şi cerând ajutor pentru ca acesta să nu fie alungat din postul său
de la Seminar. Totodată, memoriile atrăgeau atenţia asupra presiunilor
exercitate la adresa studenţilor care participaseră la întâlnirile cu preotul
Calciu. Aceştia au fost anchetaţi şi li s-a cerut să-şi declare în scris
poziţia faţă de profesorul şi duhovnicul lor. Cei care au refuzat să-şi trădeze
dascălul au avut fără excepţie nota la purtare scăzută, fapt ce implica
pierderea bursei, fapt ce îngreuna continuarea studiilor, mai ales pentru cei
provenind din familii sărace.
Demersurile Comitetului de ocrotire nu au fost
însă încununate de succes de vreme ce, în timpul vacanţei de vară, Consiliul de
Disciplină al Seminarului teologic din Bucureşti hotăra, la 15 iunie,
desfacerea contractului de muncă al preotului Calciu, iar Sinodul mitropolitan,
în şedinţa din 5 iulie 1978, aproba şi el hotărârea.
Comunicat curent al SLOMR, 1979 |
La începutul anului 1979, Gheorghe Calciu a
discutat posibilitatea creării unui sindicat liber în România cu doctorul Ionel
Cană şi economistul Gheorghe Braşoveanu, iar după redactarea declaraţiei de
constituire a SLOMR i-a ajutat să expedieze documentul în străinătate pentru a
fi făcut public. Interesat în mod special de problemele religioase, Gh. Calciu
nu s-a numărat printre semnatarii documentului de constituire a SLOMR, sindicat
care viza în special respectarea drepturilor din sfera relaţiilor de muncă,
însă a acţionat ca un „consilier spiritual” al acestuia.
La 10 martie 1979, preotul
Calciu şi ceilalţi doi iniţiatori ai SLOMR au fost arestaţi. Concomitent,
pentru a contracara manifestările de sprijin venite din statele occidentale,
propaganda comunistă şi-a înteţit campania de denigrare la adresa celor trei
arestaţi, acuzându-i de încercare de a „relansa o mişcare fascistă sub
pretextul creării unui sindicat liber al muncitorilor”. Mai mult, mergând pe
linia discreditării totale, preotul Calciu era acuzat că în timpul primei
condamnări a încercat să construiască în închisoare un nucleu al Gărzii de
Fier, procurând arme şi că ar fi întreprins acte violente la adresa colegilor detenţie.
Eşecul campaniei de discreditare este dovedit de susţinerea de care s-a bucurat
părintele Calciu din partea unor personalităţi internaţionale, precum Ronal
Reagan, Margaret Thatcher sau Papa Ioan Paul al II-lea, dar şi a unor organisme
pentru apărarea drepturilor omului (Amnesty International, Helsinki Watch
Committee, CIEL), biserici sau
reprezentanţi ai acestora (Biserica Evanghelică din RFG, arhiepiscopul de
Canterbury).
Declaraţie olografă Gh. Calciu-Dumitreasa, 1979 |
În mai 1981, preotul Calciu a făcut greva foamei
timp de 26 de zile, cerând dreptul de a emigra pentru soţia şi fiul său.
În toată această perioadă Calciu a refuzat să
adreseze preşedintelui Ceauşescu o cerere de graţiere, fapt ce ar fi putut să-i
grăbească eliberarea, motivând că asta ar fi echivalt cu recunoşterea unor
greşeli pe care nu le făcuse.
Eliberat la 20 august 1984, în urma protestelor
internaţionale susţinute, Gh. Calciu era caterisit la 6 octombrie 1984.
În 1985, preotul Calciu împreună cu familia a plecat
în Statele Unite. Iniţial au locuit în Pennsilvania, iar apoi s-au mutat în
Cleveland în casa parohială închiriată de comunitatea românească, unde au stat
patru ani. În primul an, părintele Calciu a lucrat ca preot misionar în cadrul
Episcopiei „Vatra Românească”, slujind şi predicând în numeroase biserici din
America.
În 1988 s-au mutat la Washington, unde preotul
Calciu a lucrat în construcţii, ca zidar şi tâmplar, şi şi-a continuat
activitatea misionară. A preluat parohia „Sfânta cruce” din Washington într-un
moment în care aceasta era închisă din cauza datoriilor către statul american
şi a neînţelegerilor dintre enoriaşi. Cu multă trudă a reuşit să o pună pe
picioare şi după câţiva ani, în care a continuat să muncească în paralel şi în
construcţii pentru a asigura traiul familiei sale şi a susţine şi parohia,
părintele a reuşit să se ocupe exclusiv de biserică.
Părintele Calciu s-a stins din viaţă la 21
noiembrie 2006, în Statele Unite, dar potrivit dorinţei sale a fost înhumat în
România. Au existat voci care nu s-au sfiit să-l acuze pe Gheoghe Calciu că ar
fi fost torţionar - acuzaţii nu doar nesusţinute de surse, ci şi profund
nedrepte, venite din partea unor oameni care nu au putut să înţeleagă ce a
însemnat iadul reeducării - sau care i-au reproşat simpatiile legionare.
Dincolo de toate aceste lucruri părintele Calciu este un exemplu extraordinar al
unui om care, cu ajutorul lui Dumnezeu şi al credinţei, a reuşit nu doar să
supravieţuiască infernului în care a fost aruncat de regimul comunist, dar care
a reuşit să se ridice deasupra, să ierte şi să-şi pună restul vieţii în slujba
lui Dumnezeu, a bisericii şi a oamenilor.
Bibliografie selectivă: ANIC, Colecţia Anneli Ute Gabany, dosar nr. 161, 165; ACNSAS, Fond Penal
766, vol. 1; Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Războiul întru cuvânt. Cuvintele către tineri şi alte mărturii,
Ediţie îngrijită, prefaţă şi note de Răzvan Codrescu, Nemira, 2001; D. Bacu, Piteşti. Centru de reeducare studenţească,
prefaţă de Gh. Calciu- Dumitreasa, Editura Atlantida, Bucureşti, 1991; Viaţa părintelui Gh. Calciu după mărturiile
sale şi ale altora, Ediţie îngrijită la Mănăstirea Diaconeşti, Editura
Christiana, Bucureşti, 2007; Alin Mureşan, Piteşti.
Cronica unei sinucideri asistate, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului
în România, Polirom, 2007; Ana Maria Cătănuş, Războiul întru cuvânt: Preotul Gh. Calciu-Dumitreasa şi rezistenţa
religioasă în România anilor ’70-’80, în „Arhivele Totalitarismului”, nr.
1-2/2007, pp. 242-260.
© Copyright Dissidentia 2011.
AArticol publicat în AT, nr. 1-2/2009, p. 239-243. . http://arhiveletotalitarismului.blogspot.com/p/biografii.html
© Copyright Dissidentia 2011.
AArticol publicat în AT, nr. 1-2/2009, p. 239-243. . http://arhiveletotalitarismului.blogspot.com/p/biografii.html
No comments:
Post a Comment