Adresându-se lumii
libere într-un discurs prezentat cu puţină vreme înainte de prăbuşirea
regimurilor comuniste din Europa de Est, dramaturgul şi disidentul ceh Václav
Havel vorbea despre “misterioasa putere a cuvintelor în istoria umanităţii”,
dar şi despre credinţa că acestea pot schimba cursul istoriei[1].
Dincolo de
însemnătatea generală a afirmaţiilor sale, discursul lui V. Havel aducea în
prim-plan experienţa vieţii dincolo de cortina de fier, într-un sistem, într-o
ţară în care „din cauza unor cuvinte, oamenii puteau ajunge la închisoare [...],
dar şi un sistem în care un singur cuvânt – “Solidaritatea” – a fost capabil să
zguduie un întreg bloc politic”[2].
În tabloul
zugrăvit de Havel erau evidenţiate două dintre modalităţile care au stat la
baza instaurării, consolidării şi menţinerii la putere vreme de aproape
cincizeci de ani a regimurilor comuniste din Europa de Est: represiunea şi
controlul ideologic.
Cele două elemente
s-au regăsit şi în România, unde represiunea din perioada stalinistă a vizat
suprimarea nu doar a celor care prin acţiunile lor ar fi putut să pericliteze
direct existenţa regimului, dar şi a celor care, prin educaţie sau apartenenţă la
elita culturală sau profesională, se exprimau sau gândeau în contradicţie cu
puterea comunistă.
În paralel cu
înăbuşirea potenţialelor focare de gândire alternativă, regimul comunist a
recurs la controlul ideologic pentru transformarea din temelii a societăţii şi
înscrierea ei ireversibilă - potrivit materialismului dialectic şi istoric - pe
o traiectorie a cărei destinaţie finală era comunismul.
Dorin Tudoran, Frig sau Frică? sau despre condiţia intelectualului român de azi Arhiva Radio Europa Liberă, Open Society Archives, Budapesta |
Deşi nu se afla în
fruntea preferinţelor noului regim, intelectualităţii, în special celei
creatoare, i-a revenit delicata sarcină de a contribui activ la crearea celei
mai importante piese din complicata maşinărie numită societatea comunistă :
omul nou. Astfel, creaţiei culturale i-a fost atribuit pe întreaga durată a
existenţei regimului rolul de a oglindi noile evoluţii din societate şi de a
educa masele în spiritul ideologiei comuniste. La rândul lor, scriitorii,
priviţi de regim ca nişte simpli funcţionari „mânuitori de condeie” au avut de
ales fie a se conforma comandamenelor ideologice, fie a se plasa pe o poziţie
contrară.
În ciuda
monopolului informaţional impus de statul comunist, dar şi a mijloacelor de
sancţionare a celor care depăşeau limitele trasate de partid, în ultimul
deceniu de comunism au apărut mai multe voci care să conteste în mod deschis nu
doar politica PCR sau pe liderul său Nicolae Ceauşescu, ci chiar fundamentele
pe care era întemeiat sistemul comunist.
Studiul pe care-l
publicăm urmăreşte să scoată în evidenţă valenţele diferite pe care le-au
îmbrăcat cuvintele pentru regimul comunist şi pentru scriitorii români
disidenţi în anii 1980.
Prima parte a
studiului nostru se concentrează asupra evoluţiei discursului ideologic privind
sectorul creaţiei literare în perioada Nicolae Ceauşescu. În acest sens, vom
acorda o atenţie deosebită reculului ideologic de la începutul anilor 1970 şi
consecinţelor pe care acesta le-a avut asupra mediului cultural până la
sfârşitul regimului.
Cea de a doua
parte a studiului aduce în prim plan reacţiile de contestare deschisă –
disidenţă – ale mediului literar faţă de politicile PCR. Astfel, vor fi
prezentate câteva dintre cele mai semnificative cazuri de disidenţă din
rândurile scriitorilor din ultima decadă de comunism : Dorin Tudoran, Dan
Petrescu, Liviu Cangeopol, Mircea Dinescu. Relevanţa gesturilor lor, dincolo
de curajul asumării publice a unei poziţii contrare regimului comunist, va fi
analizată din perspectiva elementelor dezvoltate în discursul lor disident.
.........
Abstract:
„The fear
Totalitarianism feels in face of the words is not a legend” argued Romanian
dissident Dorin Tudoran. The Communist regime used words to control and alter
human consciences. But words were also responsible for challenging the regime.
The first part of this study discusses the words of the political power,
meaning the evolution of ideological discourse in the 1970’s and the 1980’s.
The second part of our study revisits the cases of Romanian dissident writers
who engaged the Communist regime in the 1980’s. By their dissidence, words
regained the power to tell the truth and to contribute to the overthrowing of
the Communist regime.
Ana-Maria Cătănuş, Scriitorii disidenţi şi regimul comunist din Romania în anii 1980.
Textul integral poate fi citit în volumul Cuvintele puterii. Literatură, intelectuali și ideologie în România comunistă, coordonat de Mioara ANTON, Bogdan CREȚU şi Daniel ȘANDRU, Editura Institutul European, 2015.
© Copyright Dissidentia 2015.
[1] Václav
Havel, Words on words. Discurs de acceptare a Premiului pentru Pace al
Asociaţiei librarilor germani, 15 octombrie 1989. http://www.nybooks.com/articles/archives/1990/jan/18/words-on-words/. Accesat la 25 ianuarie 2015.
No comments:
Post a Comment