În peisajul
firav al contestărilor la adresa regimului comunist venite dinspre
intelectualii români, disidenţa lui Dorin Tudoran, din prima jumătate a anilor
1980, rămâne un punct de referinţă atât din perspectiva atitudinilor, cât şi a
discursului public asumat de acesta.
Provenit
din mediul celor care stăpânesc cel mai
bine cuvântul – scriitorii –, Dorin Tudoran s-a regăsit în anii 1970 în
rândul celor care au criticat, în interiorul breslei însă, politicile regimului
în domeniul cultural. Această etapă va fi depăşită de Tudoran în primii ani ai
deceniului al nouălea, când nemulţumirilor de ordin profesional li s-au
alăturat conştientizarea adevăratei esenţe a
sistemului comunist, dar şi încleştările cu organele represive ale
statului comunist. Consecinţa acestor stări de fapt a fost intrarea lui Dorin
Tudoran în disidenţă şi plasarea acestuia pe o poziţie ireconciliabilă faţă de
autorităţile comuniste.
Făcând
apel la documente edite şi inedite din arhiva fostei Securităţi şi din arhiva
Radio Europa liberă, dar şi la lucrări memorialistice sau de interviuri,
materialul de faţă îşi propune să analizeze evoluţia lui Dorin Tudoran spre
disidenţă, precum şi conţinutul concret al acesteia: elaborarea de documente,
luări de poziţie publice.
Indisolubil
legată de dezvoltarea disidenţei lui Dorin Tudoran, activitatea principalului
organ represiv – Securitatea – va fi analizată în acest articol, în încercarea
de a revela arsenalul de metode şi măsuri pe care aceasta le-a folosit pentru a
pune capăt cazului Tudoran. Totodată, prin extensie, evidenţierea modului în
care Securitatea a tratat problema Tudoran este în măsură să ne ofere imaginea
scenariului care, cu mici ajustări, a fost aplicat în cazul tuturor
contestatarilor cu potenţial de a căpăta o notorietate internă şi
internaţională.
Pentru articolul integral, vezi revista "Arhivele Totalitarismului", nr. 3-4/2012, pp. 117-132.
© Copyright Dissidentia 2013.
***
A doua după cea a
lui Paul Goma, din punct de vedere cronologic, dar şi ca proporţii, disidenţa
lui Dorin Tudoran a relevat câteva aspecte importante: deşi existent, potenţialul
de nemulţumire din rândurile „creatorilor de artă şi de cultură” era puţin
probabil să se transforme în opoziţie deschisă. La acest lucru au contribuit
atât percepţiile majoritare ale oamenilor de cultură referitoare la
inutilitatea unor gesturi de disidenţă şi la consecinţele decurgând din
acestea, dar şi starea de permanentă suspiciune determinată de senzaţia
omniprezenţei Securităţii.
În interviul acordat lui
Vlad Georgescu la puţină vreme după emigrare, Tudoran, asemeni preotului
Gheorghe Calciu-Dumitreasa, vorbea despre „atotputernicia” Securităţii,
explicând însă faptul că puterea acesteia nu consta neapărat în aparatul ei,
alcătuit din ofiţeri, ci, mai ales, în vasta reţea de colaboratori recrutaţi
din cele mai variate medii sociale, penetrând chiar şi cele mai solide relaţii
şi care induceau o permanentă suspiciune.
Elementele
expuse mai sus explică însă doar în parte lipsa de apetenţă a scriitorilor pentru o implicare activă în probleme care
vizau societatea în ansambul ei.
Extrem de complexe,
manifestările mediului literar în ultimii ani de comunism pot fi cu greu
subsumate unei singure atitudini. Conformismul majorităţii scriitorilor, deşi
real, este insuficient pentru a descrie gama extrem de variată de manifestări
din interiorul breslei. Dincolo însă de realizările culturale incontestabile,
nu putem să nu remarcăm numărul destul de mic al celor care s-au îndreptat spre
demersuri cu o relevanţă socială sporită.
Având la
îndemână mijloace de exprimare speciale, cei mai mulţi dintre scriitori au
preferat fie să rămână cantonaţi într-o creaţie abstractă, ale cărei legături
directe cu problemele cu care se confrunta societatea erau greu de descifrat,
fie să încerce „să reziste” creând opere cu sensuri ascunse, care să treacă de
cenzură şi care, eventual, să fie descoperite de cititori. Subterfugii absolut
necesare într-o societate totalitară, acestea nu au fost completate decât
într-o măsură extrem de mică de gesturi de disidenţă. Din acest motiv,
literatura de sertar sau samizdatul au lipsit, cu câteva excepţii notabile, din
portofoliul scriitorilor români.
Piesă de rezistenţă a
disidenţei lui Tudoran, din perspectiva discursivă, eseul Frig sau frică, avea meritul de a zugrăvi, pe alocuri cu tuşe
îngroşate, portretul intelectualului român, în special a celui ce avea ca armă
cuvântul, la patruzeci de ani după instaurarea regimului comunist.
Deranjant pentru mulţi colegi de breaslă, Frig sau frică descria o stare de fapt care explica şi de ce în
România contestarea regimului nu putea urma un traseu similar celei din restul
ţărilor din blocul sovietic.
Pentru articolul integral, vezi revista "Arhivele Totalitarismului", nr. 3-4/2012, pp. 117-132.
© Copyright Dissidentia 2013.
No comments:
Post a Comment